MENTAL TRÄNING: Lär dig spela bättre när det inte känns bra

MINISERIE. Ibland känner man sig på topp, man har flow och allt går ens väg. Andra dagar är det precis tvärtom. Idag lär våra idrottspsykologiska rådgivare, Fredrik Weibull och Mikael Wallsbeck, ut hur man kan lära sig spela bättre även när det inte känns bra. För en uttänkt strategi är bättre än att hålla tummarna och hoppas på en bra dag.

  

Fokusera på det du kan påverka

Om du har en betydelsefull händelse framför dig – det kan vara en viktig presentation eller en anställningsintervju men eftersom detta är en blogg för racketsportspelare så utgår vi från att det är en match – förbered dig genom att påverka sådant du kan. Se till att du har ätit bra, vilat och att du är tränad utan att vara nedbruten. Försök att lägga tankar på jobb och privatliv åt sidan. Med andra ord; se till att skapa bästa tänkbara förutsättningar för att du ska lyckas prestera när det gäller.

 

Något som du kan påverka, och som faktiskt ligger helt inom din kontroll, är att göra ditt bästa. Gå in i varje nytt moment med inställningen att göra ditt bästa. Arbeta även aktivt under träningen/matchen med att berömma dig själv när du gör bra saker och använder rätt beteenden (till exempel när du slog igenom trots att du kände dig osäker, tog ett par djupa andetag fast du var arg och frustrerad, gav dig själv beröm för en bra serve fast du missade en enkel backhand, var helt slut i benen men ändå fortsatte att arbeta med ett intensivt fotarbete).

 

Acceptera att du inte kan påverka allt

Trots alla tänkbara förberedelser kan saker gå snett. Din bebis har fått öroninflammation, bilen startar inte, bussen är försenad och det ösregnar. Faktum är att det finns så många element man inte kan påverka att förutsättningarna sällan är helt optimala. Då gäller det att inte deppa ihop eller fastna i ett oroligt ältande utan prestera sitt bästa trots alla hinder som livet kastar i ens väg. Det bästa du kan göra är att acceptera att omständigheterna inte är de bästa och kanske sänka förväntningarna på din insats. Det är rimligt att du inte kommer att lyckas lika bra som när alla förutsättningar är bra och du är i toppform, däremot så finns det fortfarande en möjlighet att du kommer prestera bra. Om du har en förlåtande inställning både till din situation och din prestation kommer du även att lyckas bättre.

 

Träna på att hantera dåliga dagar

Hoppa inte över träningen bara för att du känner dig oengagerad, trött eller ur balans. Ibland är det bästa beslutet att ta en vilodag och ibland är det bästa att genomföra träningen ändå. Ta ett aktivt beslut och om du väljer att träna så ta tillvara på det tillfället och träna på att hitta strategier för att prestera trots dåliga förutsättningar. Istället för att bara transportera dig igenom träningspass när du inte känner dig på topp, fokusera på hur du kan lyckas trots din formsvacka. Om du har tränat på att hantera dåliga dagar är du bättre förberedd när de inträffar på en matchdag.  Att arbeta med att acceptera situationen göra ditt bästa under träningar och matcher är ett bra sätt att träna på att höja din lägstanivå.

 

Allt måste inte vara roligt

Även om du älskar din sport kan du inte förvänta dig att alla dagar eller övningar ska vara roliga. Gör du det är det lätt att misströsta och ifrågasätta varför du egentligen håller på. Fokusera på det långsiktiga målet och kom ihåg att vissa saker får vara tråkiga. Det kanske inte är så kul att träna styrka eller kondition en timme varje dag, men tänk på att det gör dig till en bättre, snabbare och starkare spelare i längden. Dessutom har du 23 timmar kvar av dygnet då du både fysiskt och mentalt kan njuta av effekterna av ditt träningspass.

 

 Fotograf: Björn Mattisson

 

Nyfiken på mer?

Vi kommer att återkomma med fler goda råd från Fredrik Weibull och Mikael Wallsbeck här på Matchi-bloggen men om du redan nu vill veta mer om hur du kan bli en bättre spelare genom mental träning kan du läsa på deras  blogg om idrottspsykologi eller lyssna på podcasten Hjärnskrynklarna.

 

Skribent: Katarina Warnström