Aktiviteter

Aktiviteter är ett bra sätt att skapa bokningsbara event på er anläggning, dessa publiceras på er landningssida där kunder kan anmäla sig via ett formulär som ni själva kan anpassa efter behov. Spelarna anmäler sig till varje enskilt tillfälle och därför lämpar sig denna funktion för enskilda eller återkommande aktiviteter där spelarna inte nödvändigtvis behöver vara med på samtliga tillfällen.

Skapa en ny aktivitet

För att skapa en aktivitet går du in under fliken “Administration” sedan “Aktiviteter ” och klickar sedan på “Lägg till” i det svarta fältet.

  1. Ange namn för aktiviteten
  2. I den interna beskrivningen anger du information som är relevant för de andra administratörerna, denna syns ej för kunder
  3. Specificera den rubrik som skall synas utåt för aktiviteten
  4. I ingressen anger du all information som kunderna behöver veta om aktiviteten
  5. Specificera vilket pris som ska vara förval vid upplägg av aktiviteten, detta kan justeras för varje enskild aktivitetsbokning senare
  6. Ange hur många deltagare som får anmäla sig till aktiviteten, även detta går att redigera vid bokning av aktiviteten
  7. Ange hur många dagar i förväg en kund ska kunna anmäla sig till aktiviteten
  8. Bocka i “Sälj online som standard” om du vill att aktivitet ska gå att boka och betala online genom MATCHi

Glöm inte spara.

Aktiviteten är nu skapad men är inte tillgänglig än. Under “Tillfällen” kan du se 0 st. Detta betyder att aktiviteten du skapat inte är inbokad i kalendern ännu.

Boka ett aktivitetstillfälle

För att boka in ett aktivitetstillfälle går du till “Tidsbokning”.

  1. Klicka på den tid i kalendern som du vill att aktiviteten ska vara tillgänglig på, precis som vid vanlig bokning
  2. Sök på den användare som du vill boka aktiviteten på, vanligtvis används en intern kund som exempelvis receptionens eller en administratörs användare
  3. Klicka på knappen “Bokning” för att ändra bokningstyp och välj istället “Aktivitet”
  4. Genom att klicka på “Återkommande” kan du boka upp aktiviteten på flera tillfällen samma dag och tid för kommande veckor. Välj då hur lång tid fram aktiviteten ska vara återkommande, vilka dagar i veckan, samt hur frekvent den ska bokas
  5. Skriv eventuell kommentar synlig för andra administratörer. Du kan dock även välja att visa kommentaren som bokningsinformation i bokningsschemat för både kunder och administratörer
  6. Klicka på “Boka” och sedan “Bekräfta” på nästa sida

Innan bokningen skapas kommer du att skickas till en sida där du anger vilken aktivitet denna bokning gäller, du får även chans att göra några sista val för aktivitetsbokningen. Läs vidare för att få instruktioner för detta.

Skapa aktivitetstillfälle

I föregående steg valde vi en tid för en aktivitet. Nu är det dags att välja vilken aktivitet. Under “Aktivitet” kan du välja alla aktiviteter som har skapats och är aktiva på anläggningen. Välj den aktivitet du önskar, då uppdateras informationen i fälten nedan enligt dina förvalda inställningar. Redigera fälten efter dina preferenser, beskrivet nedan, eller behåll de förvalda inställningarna.

Pris: Om du vill ändra pris för aktiviteten kan du enkelt göra det här.

Platser: Om du vill ändra antalet tillgängliga platser för aktiviteten.

Kan köpas online: Om du vill att användare kan boka in sig och betala en plats för aktiviteten genom MATCHi bockar du i rutan.

Antal dagar i förväg som anmälan får göras: Detta avser hur många dagar i innan aktiviteten som anmälan är öppen.

Bokade tider: Visar hur många tillfällen aktiviteten kommer att bokas på.

Meddelande till deltagarna: Används för att ge ytterligare information till deltagarna, exempelvis om de ska ta med sig något eller vart och när man ska mötas.

Klicka på “Spara”.

Ladda upp bild till en befintlig aktivitet

För att ladda upp en bild till en aktivitet går du in under fliken “Administration” > “Aktiviteter” > klicka sedan på aktiviteten.

  1. Klicka på fliken “Redigera”
  2. Klicka på “Ny bild”
  3. Klicka på “Välj fil” och välj sedan en bild från din dator, tänk på att den måste motsvara specifikationerna som beskrivs i textrutan
  4. Klicka på “Spara”

Redigera en befintlig aktivitet

För att redigera en aktivitet går du in under fliken “Administration” > “Aktiviteter” > klicka sedan på aktiviteten.

I den samlade listan ser du alla kommande tillfällen för aktiviteten samt gamla tillfällen som passerat.

  1. Klicka på fliken “Redigera”
  2. Här får du möjlighet att ändra allt från namn, intern beskrivning, pris på aktiviteten till hur många dagar innan aktiviteten man ska kunna anmäla sig
  3. Glöm inte klicka på “Spara”

Arkiverad: Om du bockar i denna rutan försvinner aktiviteten från listan med aktiviteter.

Lägg till/Ta bort deltagare från aktivitetstillfälle

För att lägga till eller ta bort en deltagare från ett aktivitetstillfälle går du in under fliken “Administration” > “Aktiviteter” > klicka sedan på aktiviteten.

I listan ser du alla kommande tillfällen för aktiviteten, samt gamla tillfällen som passerat.

  1. Klicka på det tillfälle du vill hantera
  2. Till höger har du nu en lista över anmälda deltagare
  3. Vill du lägga till en deltagare skriver du in namnet på deltagaren i rutan ”Lägg till kunder” och klickar sedan på ”Lägg till”
  4. Vill du ta bort en deltagare från valt aktivitetstillfälle klickar du på ”Ändra” bredvid berörd deltagare och sedan klickar du på ”Avanmäl”, detta kommer även att återbetala eventuell anmälningsavgift

Återbetala kund för aktivitet

För att återbetala en kund för aktivitet behöver du gå in på “Administration” > “Aktiviteter” > klicka på aktiviteten, där inne ser du bland annat en lista på uppbokade tillfällen. Klicka på aktuellt tillfälle, till höger på sidan finns en lista över inbokade kunder, klicka på ”Ändra” och välj ”Avanmäl”. Då får kunden tillbaka pengarna inom 3-4 bankdagar. För att återbetala alla kunder inbokade på ett aktivitetstillfälle så måste man göra på samma sätt, alltså klicka på ”Ändra” > ”Avanmäl” på varje enskild kund, det måste man börja med om man vill ta bort ett helt tillfälle och återbetala alla inbokade. Om du tar bort en hel aktivitet utan att göra detta får kunderna alltså ingen återbetalning.